Expedition Arbeit #78 - kne:buster >> Lernen und Kompetenz mit Jungwirth & Knecht

Expedition Arbeit #78 - kne:buster >> Lernen und Kompetenz mit Jungwirth & Knecht

Ein Podcast-Satelliten-Experiment von und mit Stefan Knecht und Alexander Jungwirth
32 Minuten

Beschreibung

vor 3 Jahren
Lernen und Kompetenz: Können ist wie Machen mit Ahnung In dieser
kne:buster-Folge »Lernen und Kompetenz« sprechen Alexander
Jungwirth und Stefan Knecht über ebendas: wie Kompetenzen entstehen
und aus Einsteigern Experten werden. Experten werden können — wenn
ein paar Randbedingungen passen. »Kompetenz entwickelt sich nicht
durch Einsicht sondern durch emotionale Labilisierung: in Beziehung
gehen, sich öffnen -- Vertrauen haben etwas zu tun, was man sonst
nicht tut.« — (Arnold 2015) TL;DR? ( »too long, didn’t read«)
kleiner Anreisser-Beitrag auf digitalien.org:   Quellen,
Literatur Arnold, Rolf. 2015. “Wie man führt, ohne zu dominieren -
Wie man lehrt, ohne zu belehren” https://youtu.be/5CdcCFd7JGY
48min, Vortrag am 5. KATA-Praktikertag am 20.11.2015 Stuttgart
  Benner, Patricia E., Christine Tanner, and Catherine Chesla.
1992. ‘From Novice to Expert: Excellence and Power in Clinical
Nursing Practice’. Advanced Nursery Science, 14(3), , 13–28. Bloom,
Benjamin S., and Lauren A. Sosniak, eds. 1985. Developing Talent in
Young People. 1st ed. New York: Ballantine Books. 978-0-345-31951-7
978-0-345-31509-0 Dreyfus, H. & Dreyfus, St. (1986/87).
Künstliche Intelligenz. Von den Grenzen der Denkmaschine und dem
Wert der Intuition. Reinbek b. Hamburg: Rowohlt. (Orig.: Mind Over
Machine. The Power of Human Intuition and Expertise in the Era of
the Computer. New York: The Free Press, 1986).   Gobet, F.
& Charness, N. (2018). Expertise in chess. In K. A. Ericsson,
R. R. Hoffman, A. Kozbelt & A. M. Williams (Hg.), The Cambridge
Handbook of Expertise and Expert Performance. 2. Auflage (597–615).
Cambridge: Cambridge University Press.   Gruber, H., Harteis,
C. & Rehrl, M. (2006). Professional Learning: Erfahrung als
Grundlage von Handlungskompetenz. Bildung und Erziehung, 59,
193–203   Hakkarainen, K., Palonen, T., Paavola, S. &
Lehtinen, E. (2004). Communities of Networked Expertise:
Educational and Professional Perspectives. Amsterdam: Elsevier
Hayes, John R. 1981. The Complete Problem Solver. Philadelphia, Pa:
Franklin Institute Press. 978-0-89168-028-4 Honecker, Erich —
zitiert in der Festansprache zum 40. Jahrestag der DDR, 7. Oktober
1989, glasnost.de -- siehe auch
https://www.youtube.com/watch?v=VphPebctAsM Hunt, Andrew. 2008.
Pragmatic Thinking and Learning: Refactor Your ‘Wetware’. Pragmatic
Programmers. Raleigh: Pragmatic. (daraus stammt die
Dreyfus-Geschichte, p22ff)   “In the 1970s, the brothers
Dreyfus (Hubert and Stuart) began doing their seminal research on
how people attain and master skills.”   “Once upon a time, two
researchers (brothers) wanted to advance the state of the art in
artificial intelligence. They wanted to write software that would
learn and attain skills in the same manner that humans learn and
gain skill (or prove that it couldn’t be done). To do that, they
first had to study how humans learn.”   “The Dreyfus brothers
looked at highly skilled practitioners, including commercial
airline pilots and world-renowned chess masters. Their research
showed that quite a bit changes as you move from novice to expert.
You don’t just “know more” or gain skill. Instead, you experience
fundamental differences in how you perceive the world, how you
approach problem solving, and the mental models you form and use.
How you go about acquiring new skills changes. External factors
that help your performance — or hinder it — change as well.  
Unlike other models or assessments that rate the whole person, the
Dreyfus model is applicable per skill. In other words, it’s a
situational model and not a trait or talent model.”   Kruger,
Justin, and David Dunning. n.d. ‘Unskilled and Unaware of It: How
Difficulties in Recognizing One’s Own Incompetence Lead to Inflated
Self-Assessments (PDF Download Available)’. ResearchGate. Accessed
9 February 2017. .   Lehmann, A. C. & Gruber, H. (2006).
Music. In K. A. Ericsson, N. Charness, R. R. Hoffman & P. J.
Feltovich (Hg.), The Cambridge Handbook of Expertise and Expert
Performance (457–470). Cambridge: Cambridge University Press.
  Neuweg, Georg Hans. 2020. “Etwas können. Ein Beitrag zu
einer Phänomenologie der Könnerschaft” in: Georg Hans Neuweg; Rico
Hermkes; Tim Bonowski (Hg.)Implizites Wissen Berufs- und
wirtschaftspädagogische Annäherungen. 2020. ISBN: 9783763965953 --
E-Book (PDF):ISBN: 9783763965953 -- DOI: 10.3278/6004682w -
wbv-open-access.de   Schön, D. A. (1983). The Reflective
Practitioner. How Professionals Think in Action. New York: Basic
Books. Williams, A. M., Ford, P. R., Hodges, N. J. & Ward, P.
(2018). Expertise in sport: Specificity, plasticity, and
adaptability in high-performance athletes. In K. A. Ericsson, R. R.
Hoffman, A. Kozbelt & A. M. Williams (Hg.), The Cambridge
Handbook of Expertise and Expert Performance. 2. Auflage (653–673).
Cambridge: Cambridge University Press.

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