Hans Koch: Electronic Music goes to School - Some Critical Reflections

Hans Koch: Electronic Music goes to School - Some Critical Reflections

Composing with Sounds | Symposium Elektronische Musik im Klassenzimmer. Beispiele aus Europa
26 Minuten

Beschreibung

vor 10 Jahren

Composing with Sounds | Symposium


Sat, 27.04.2013


Electronic music in the class room: Examples from Europe.
Symposium with lectures and presentation from the everyday life
of the project.


Partners: Music, Technology and Innovation Research Centre, De
Montfort Universität Leicester ; Institut National de
L’Audiovisuel Paris ; Norsk Senter for Teknologi i Musikk og
Kunst Oslo
Sponsors: Europäische Kommission


Hans W. Koch develops performances and open forms for various,
often interdisciplinary ensembles and creates soundinstallations.
The search for hidden aspects of everyday tools, such as
household electronics, hairdryers, metal wool, old computers (and
traditional instruments as well) is combined with the exploration
of sounds and musical structures.
in order to create systems that live on their own and react to
human input in unpredictable ways, he explores boundaries and
implicit (de)faults of soft- and hardwares. This also extends to
his use of computers as musical instruments in a rather physical
manner.
he considers art sculpting thoughts in different materials.
Personally he prefers conceptual approaches: More thought, less
material.
equally important to him is his work with teachers and
non-professional musicians, with whom he explores experimental
ways of music making in seminares and workshops.
During spring semester 2007 he was teaching composition and
experimental sound practices as visiting professor at the
california institute of the Arts, los Angeles. in 2008 his piece
„the benchmark consort“ won an award of distinction at the Ars
Electronica in linz / austria. Currently he teaches at the
institute for Music and Media in Duesseldorf.


///


»Composing with Sounds« ist eine intuitive
Musikbearbeitungssoftware, die im Rahmen eines EU-Projekts von
vier europäischen Partnerinstitutionen von 2011 bis 2013
entwickelt wurde: Dem Music, Technology and Innovation Research
Centre der De Montfort Universität Leicester (UK), Institut
National de L’Audiovisuel Paris (F), Norsk Senter for Teknologi i
Musikk og Kunst Oslo (NOR) und dem ZKM | Institut für Musik und
Akustik Karlsruhe (D).


Neben der Entwicklung der Software für den Schuleinsatz, wurden
Workshops für LehrerInnen, VermittlerInnen und SchülerInnen
angeboten, um sich mit dem Programm vertraut zu machen. Weiterhin
wurden Kompositionsaufträge an KomponistInnen der jeweiligen
Länder vergeben, die gemeinsam mit SchülerInnen mit Hilfe von
»Composing with Sounds« elektroakustische Stücke erarbeiteten.
Ziel des Projekts ist, junge Menschen an die elektronische Musik
heranzuführen, den transeuropäischen Austausch zu stärken, eine
unterrichtstaugliche Software im europäischen Verbund zu
entwickeln und schließlich auch neue künstlerische Arbeiten zu
erschaffen.


Auf dem Symposium geben die ProjektleiterInnen der vier
Partnerorganisationen einen Einblick in die verschiedenen Phasen
der Projektarbeit und diskutieren über die Schwierigkeiten als
auch Erfolge.

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