Rosina Gomez-Baeza Tinturé: Conserving and archiving media art

Rosina Gomez-Baeza Tinturé: Conserving and archiving media art

The Digital Oblivion. Substanz und Ethik in der Konservierung digitaler Medienkunst | Symposium
36 Minuten

Beschreibung

vor 13 Jahren

The Digital Oblivion. Substanz und Ethik in der Konservierung
digitaler Medienkunst | Symposium


Do, 04.11.2010 – Fr, 05.11.2010


In May 2010, LABoral Centro de Arte y Creación Industrial held
the 1st International Symposium on Media libraries and Archives
for the 21st Century. This paper will discuss some of the
conclusions of the symposium. The purpose of a digital art
archive is to preserve artistic digital culture and facilitate
public access to it. Surrounded by a constellation of data, the
challenge for institutions is to introduce order and explain
context. Therefore, protocols and ethical codes must be set out
that define what will be archived, keeping in mind that »every
decision in the archiving process involves taking a position,
which is often a reflection of the principles of the
institution.« This involves a »conscious historicisation« of
archived content. This not only safeguards digital art for future
generations but helps establish and disseminate digital art
practices in the present. This goal can be achieved through a
combination of conservation and documentation strategies. An
archive needs a »correct balance between bricks and electrons.« A
digital archive provides universal access, but a physical archive
allows one to see works in their original state and provides a
place to meet face to face. The problem facing digital art
archives is the »global obsolescence« of media. Founding Director
of LABoral Centro de Arte y Creación Industrial in Gijón,
Asturias, Rosina Gómez-Baeza Tinturé was also the Founding
Director of Biennial of Art, Architecture and Landscape of the
Canary Islands (2006), President of Institute of Contemporary Art
(2005-2008) and Director of ARCO between 1986 and 2006. After
graduating with a degree in English Literature and Philology from
Cambridge University, Gómez-Baeza went on to study Pedagogy in
London and History of Art and French Civilisation in Paris. She
worked as a teacher and a translator before joining Siasa
Congresos as its Programmes Coordinator. She was later appointed
Executive Director of Research and Development at Ifema, the
Madrid-based exhibition organiser. Throughout her professional
career, Gómez- Baeza has promoted various cultural initiatives
associated with artistic production and diffusion. Among these
are Arco Foundation and Contemporary Art Collection, the
Experimental Film Festival of Madrid, and the Madrid Abierto
public art programme. She has been responsible for driving
research into Spanish artists, and edited an Encyclopaedia of
20th Century Spanish Art, published in 1992 by Mondadori.


///


Im Mai 2010 organisierte das LABoral Centro der Arte y Creación
Industrial das 1. Internationale Symposium zum Thema Mediatheken
und Archive für das 21. Jahrhundert. Dieser Vortrag behandelt
einige der Schlüsse dieses Symposiums. Der Zweck eines Archivs
digitaler Kunst ist einerseits der Erhalt der künstlerischen
digitalen Kultur, andererseits die Förderung des öffentlichen
Zugangs zu dieser. Die Herausforderung für Institutionen, die
sich dieser Aufgabe stellen, liegt darin, aus einer Fülle an
Daten Ordnung zu schaffen und Zusammenhänge deutlich zu machen.
Deshalb bedarf es der Ausarbeitung von Vorgaben für die
Definition dessen, was archiviert werden soll. Dabei soll
berücksichtigt werden, dass »jegliche Entscheidung innerhalb
eines Archivierungsprozesses eine Stellungnahme impliziert, die
oft die Richtlinien der Institution wiedergibt«. Dies impliziert
wiederum eine »bewusste Historisierung« der Archivalien. Daraus
gehen nicht nur der Erhalt von digitaler Kunst für zukünftige
Generationen, sondern auch die Etablierung und Verbreitung
digitaler Kunstpraxen in der Gegenwart hervor. Dieses Ziel kann
durch eine Kombination von Konservierungs- und
Dokumentationsstrategien erreicht werden. Rosina Gomez-Baeza
Tinturé ist Gründungsdirektorin von LABoral Centro de Arte y
Creación Industrial in Gijón, Asturien und war
Gründungsdirektorin der Biennale für Kunst, Architektur und
Landschaft der Kanarischen Inseln (2006), Präsidentin des
Instituts für Zeitgenössische Kunst, Madrid (2005-2008) und
Direktorin von ARCO von 1986 bis 2006.

Kommentare (0)

Lade Inhalte...

Abonnenten

15
15
:
: